2019-vennbahn.reismee.nl

Kronenburgersee - Roetgen

Met weer een stralende dag in het vooruitzicht zijn we ook weer om goed tien uur op de fiets gestapt. Tent droog, buikje vol en de volgende koffieplek bekend. Bütgenbach. Gister hadden we het laatste gedeelte van de tocht over de Kyllradweg licht naar beneden, dat stuk terug naar Losheim was dus nu klimmen. Wetend dat de spoorbaan slechts gemiddeld 2% stijging of daling vertoond, valt dat allezinds mee. De Kyllradweg loopt van Trier tot aan Losheimergraben. Vanaf daar volgden wij Ravel 45L naar de aansluiting op de Vennbahn bij Bütgenbach. Dit gedeelte loopt door tot Tois Ponts en wordt ook VennQuerbahn genoemd.

Net voor Bügenbach kreeg Kirsten een lekke voorband, langzaam leeglopend, waardoor we al fietsend toch de koffiestop nog bereiken. Ondanks alle voorbereidingen, had ik geen rekening gehouden met de autoventielen in de banden van de atb van Kirsten. Ook de reserveband had zo'n ventiel. er was wel een fietsenzaak in Bütgenbach, op ca 3 km afstand. Dus ik daar op de fiets heen en daar aankomend bleek het merendeel van de winkels gesloten, 1 mei, nationale feestdag in België. Gelukkig was er een stel dat ging fietsen en een fietspomp bij zich had wat geschikt was voor dit type ventiel. Lekker zittend in het zonnetje de koffie, met wat lekkers genoten.

In Losheimergraben was het hoogste punt van de route van vandaag. Vandaar eigenlijk alleen maar naar beneden, waardoor we op een gegeven moment zoiets hadden, van we kunnen wel in één keer doorrijden naar Aachen, dan pakken we honderd kilometer op een dag. Mooi resultaat. Toch maar niet gedaan en besloten maar wat langzamer te gaan en wat meer te genieten van wat we onderweg tegen kwamen. We waren een beetje later, omdat we toch eerst Belgische frieten wilden eten. Deze vonden we in Roetgen. Na wat verwarring bij Nicky's Imbiss, over snakrollen en frikandellen, kregen we toch de snacks die we bedoelden. Een snackrol is in Belgie een frikandel, en een frikandel een gehaktbal. Na de snacks en een lekker Italiaans ijsje. Aanvankelijk was het plan in Monschau een camping op te zoeken, maar omdat het zo gemakkelijk ging en daardoor ook sneller, zijn we beland in Roetgen op een camping midden in het dorp.Een nette sobere maar prijzige camping, in vergelijking met andere campings.