2019-vennbahn.reismee.nl

De aanleiding

De Vennbahn:

In de zomer van 2013 werd de 125 kilometer lange ‘Vennbahn’, één van de langste en mooiste tot fietspad omgebouwde spoorlijnen in Europa, officieel geopend. Voor de Belgische Oostkantons en de aangrenzende gebieden in Nederland, Luxemburg en Duitsland is dit een mijlpaal in de toeristische geschiedenis. Meer dan een eeuw lang was de ‘Vennbahn’ de eerbiedwaardige spoorwegverbinding tussen Aken en Ulflingen, zoals vroeger de naam was van Troisvierges, in het noorden van Luxemburg. Sinds 2013 toeren op het voormalige spoortracé toeristen en recreanten op het ‘stalen ros’ door het landschap van Eifel en Ardennen, zonder noemenswaardige stijgingen (maximale stijging gemiddeld 2%). De ‘Vennbahn’ werd tijdens de ‘Fiets- en Wandelbeurs 2014’ in Amsterdam uitgeroepen tot Fietsroute van het jaar 2014.

In 2012 heb ik een gedeelte van de Vennbahn gefietst, als onderdeel van de fietstocht basel-maastricht. Vanuit Trier heb ik de Kyllradweg gevolgd. Bij Losheim kwam ik Belgie binnen en ben een gedeelte van de Vennbahn gevolgd tot aan Raeren. Toen waren er al mooie gedeelten klaar en kreeg toen de wens, ooit de hele Vennbahn nog eens te willen fietsen.

Mijmerend over wat we deze mei vakantie zouden gaan doen kwam het fietsen van de Vennbahn boven drijven. Er werd enthousiast op gereageerd en de plannen uitgewerkt. Dan komen de vragen, waar gaan we starten, Aachen of Troisvierges , hoe gaan we het vervoer regelen, tentje mee, of b&b of hotel? Uiteindelijk kregen we begeleiding van Coby met de camper, die ons ook op de tussenstops voorzag van een natje en een droogje. Heerlijk en het scheelt op en neer rijden van het eindpunt naar de start en terug en ontzorgt alle te rgelen zaken onderweg. Camping zoeken en klaar.

Voor vier fietsdagen waren de 125km van de Vennbahn eigenlijk net wat te weinig en zochten we naar net iets meer, wat we vonden in de fietsroute die loopt van Trois-Ponts naar Stadkyll. Ook dit is een gesfalteerde voormalige spoorbaan, de VennQuerbahn-Kyllradweg. De verbinding tussen deze twee maakten we in de route langs het Ourtal. Zo kwamen we uiteindelijk op een route van ca. 200km.